Prema istraživanju hrvatske europarlamentarke Biljane Borzan, 94,5 posto hrvatskih građana je primijetilo kako se proizvodi smanjuju dok cijena ostaje ista, a 66 posto kako je i kvaliteta usluga za istu cijenu značajno pala.
„U vrijeme visoke inflacije, multinacionalke pokušavaju račun ispostaviti građanima i to na vrlo podmukao način smanjujući ambalažu ili kvalitetu proizvoda. Prema mom istraživanju čak 94,5 posto građana je primijetilo smanjenje gramaže pojedinih prehrambenih ili higijenskih proizvoda dok su cijene ostale iste. Neke države poput Francuske, Belgije ili Mađarske se pokušavaju boriti kroz nacionalne zakone jasnije ukazujući potrošačima na promjene“, kaže Biljana Borzan.
Potrošačke udruge kao primjere ističu Lipton Ice Tea, koji se smanjio s pakiranja od 1,5l na 1,25l, hranu za bebe Nestle Guigoz koja je sa 900g spala na 830g. U Njemačkoj je pak margarin Rama proglašen prevarom godine jer je pakiranje sa 500g spalo na 400g. Tako je zapravo poskupio za 25 posto
„Uz šrinkflaciju na tržištu se pojavio i potencijalno opasan noviji fenomen- skimpflacija. Riječ je o smanjenju kvalitete proizvoda u cilju zadržavanja iste cijene. Tako je početkom rata u Ukrajini suncokretovo ulje zamijenjeno manje kvalitetnom palminim jer ovo nije bilo dostupno. Međutim, kada se suncokretovo ulje vratilo na tržište, proizvođači su nastavili koristiti jeftiniju varijantu. Jeftiniji sastojci uglavnom znače i manje zdravi sastojci pa samim time takve izmjene dugoročno mogu imati štetne posljedice na zdravlje ljudi“, objašnjava Borzan.
Potrošački centri diljem EU prijavljuju smanjenje kvalitete hrane, ali i odjeće i higijenskih proizvoda.
„Čak 76 posto naših građana je primijetilo pad kvalitete prehrambenih ili kozmetičkih proizvoda kojima su vjerni. Takve promjene u sastavu često se ni ne navode na pakiranju. Uz to, 66 posto građana je primijetilo i pad kvalitete usluga. Tako primjerice za istu cijenu dobijete puno manje opcija i sadržaja kada kupujete hotelski smještaj, ulaznice za događanja ili pak kad sjedite u restoranu ili kod kozmetičara. Riječ je o varanju građana kako bi se teret krize opet prebio preko njihovih leđa. Obje prakse treba staviti na crnu listu nepoštenih poslovnih praksi u EU“, kaže Borzan.
* Istraživanje je provedeno na reprezentativnom uzorku 806 ispitanika, prosinac 2023./ siječanj 2024., agencija Hendal.
Bruxelles, 8. svibnja 2024.
Nakon višemjesečnih zahtjeva i dopisa stanovnika, stigla je potvrda da su...
20.10.2025. u 17:30
NOVA GRADIŠKA – Tijekom svečanosti 25. izbora najuzornije hrvatske...
19.10.2025. u 16:00
SLAVONSKI BROD – Najnoviji podaci Eurostata još su jednom ogolili s...
18.10.2025. u 12:00
BRUXELLES – Od 13. do 15. listopada 2025. godine, u glavnom gradu Belgije...
17.10.2025. u 12:30
GORNJA VRBA – Načelnik Danijel Grgić danas je predstavio novu demografsku...
16.10.2025. u 19:51
Nakon gotovo dva desetljeća, Hrvatska se priprema za povratak vojnog roka. Minis...
16.10.2025. u 12:30
SLAVONSKI BROD – Aktualni predsjednik brodsko-posavskog HDZ-a Pero Ćosić s...
15.10.2025. u 17:30
SLAVONSKI BROD – Grad Slavonski Brod raspisao je natječaj za dodjelu potpo...
15.10.2025. u 15:00
Saborski zastupnici idućeg tjedna trebali bi glasati o Zakonu o obrani i Zakonu...
14.10.2025. u 12:30
oditelji u Novoj Gradiški ponovno su suočeni s istim problemom – u...
10.10.2025. u 15:00
Nakon završetka arheoloških istraživanja na lokaciji Dječjeg vrtić...
10.10.2025. u 12:30
Na Svjetski dan dostojanstvenog rada, koji se obilježava svake godine 7. listopa...
09.10.2025. u 12:30
SLAVONSKI BROD – U gradu u kojem se karijere ne završavaju otkazom,...
07.10.2025. u 15:00
SLAVONSKI BROD – Današnja sjednica Gradskog vijeća Grada Slavonskog...
07.10.2025. u 12:31
U velikoj korupcijskoj aferi povezanoj sa zlouporabom sredstava iz fondova Europ...
06.10.2025. u 19:31
SLAVONSKI BROD – Dvije godine nakon donošenja izmjena Prostornog pl...
06.10.2025. u 17:30